دکتر جردن پیترسون کیست؟ 3 کتاب معروفی که باید از او بخوانید

جردن پیترسون

جردن پیترسون: زندگینامه

نگاه کلی

جردن پیترسون نویسنده، روان‌شناس، آموزگار آنلاین و استاد بازنشسته دانشگاه تورنتو است. پادکست جردن بی پیترسون به طور مکرر در صدر جدول‌های دسته‌بندی آموزش قرار می‌گیرد. او سه کتاب نوشته است، “نقشه‌های معنا” که یک اثر دانشگاهی است و نظریه‌ای علمی درباره باورهای مذهبی و سیاسی ارائه می‌دهد، و پرفروش‌ترین کتاب‌های او “۱۲ قانون برای زندگی” و “فراتر از نظم” هستند که بیش از هفت میلیون نسخه فروش داشته‌اند. دکتر پیترسون به همراه همسرش تامی، در تور سخنرانی بین‌المللی خود بیش از ۴۰۰ مکان را پر کرده‌اند و به صدها هزار نفر به صورت زنده بینشی درباره ساختار اسطوره‌شناسی و روایت ارائه داده‌اند.

به مدت بیست سال، او برخی از محبوب‌ترین دروس را در دانشگاه هاروارد و تورنتو تدریس کرده، در حالی که بیش از صد مقاله علمی پراستناد را با دانشجویان و همکارانش منتشر کرده است. برنامه‌های آنلاین دکتر پیترسون، selfauthoring.com و understandmyself.com به ده‌ها هزار نفر کمک کرده‌اند تا به طور عمیق به ساختار شخصیت خود بپردازند، چشم‌اندازی برای آینده خود تدوین کنند و جزئیات گذشته خود را مرتب کنند. او در این مدت، کار بالینی و مشاوره فعال خود را ادامه داد و به افرادی با طیف گسترده‌ای از توانایی‌ها و مزاج‌ها در مقابله با پیچیدگی‌های زندگی و موقعیت‌هایشان کمک کرد. اخیراً دکتر پیترسون با همکاری دیلی وایر پلاس، یک سمینار ۱۷ قسمتی درباره کتاب مقدس خروج رهبری و منتشر کرد که ادامه سخنرانی‌های مورد توجه و تحسین منتقدانش درباره پیدایش است.

جردن پیترسون

زندگی در کانادا

دکتر جردن پترسون در سرزمین های یخی شمال آلبرتا بزرگ و سر‌سخت شده است. او یک هواپیمای بدلکاری فیبر کربنی را به پرواز در‌آورده است، یک قایق بادبانی مسابقه ای ماهون را دور جزیره آلکاتراز هدایت کرده است، با گروهی از فضانوردان از دهانه شهاب سنگی در آریزونا بازدید کرده است، یک خانه بلند سرخپوستان آمریکایی را در طبقه بالای خانه خود در تورنتو ساخته است و به عضویت خانواده کواکواکا’واکوا در اقیانوس آرام درآمده است (ببینید charlesjoseph.ca).

او ظرف شور، آشپز سفارش سریع، زنبوردار، راننده کامیون یدک کش، کارمند پمپ بنزین، مسئول باربری، تعمیر کننده مته دریل نفتی، کارگر کارخانه تخته سه لا و کارگر خطوط ریلی بوده است. با جیم بالسیلی، مدیرعامل سابق شرکت تحقیقات در حرکت بلک‌بری، در مورد “افراد انعطاف پذیر، سیاره انعطاف پذیر”، گزارش گروه عالی رتبه دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد پایداری جهانی، کار کرده است. به مراجعان بالینی خود کمک کرده است تا با پیروزی ها و فاجعه های زندگی کنار بیایند. به عنوان مشاور شرکای ارشد موسسات حقوقی بزرگ کانادا خدمت کرده است. مقدمه ای بر پنجاهمین سالگرد انتشار کتاب “مجمع الجزایر گولاگ” نوشته الکساندر سولژنیتسین نوشته است.

در دانشگاه‌های سراسر جهان انگلیسی زبان سخنرانی کرده است (هاروارد 2017، کمبریج (2018، 2021، 2021 TBA) و آکسفورد (2018، 2021 TBA) مراجعه کنید)؛ هزاران کارآفرین نویدبخش را با موسسه بنیانگذار در 60 کشور مختلف شناسایی کرده است؛ در طول یکی از پرمخاطب ترین تورهای کتابی که تاکنون برگزار شده است، در آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا و نیوزلند با مخاطبان سالن های پر سخنرانی کرده است؛ و در حال حاضر تور کتاب فراتر از نظم: 12 قانون دیگر برای زندگی را در مقیاسی مشابه برگزار می کند . دکتر پیترسون فردی بسیار پویا و متنوع با علایق و تجربیات گسترده است. او از زندگی خود به حداکثر استفاده کرده است و کارهای زیادی برای کمک به دیگران انجام داده است.

دستاوردهای دانشگاهی

دکتر جردن پیترسون به همراه دانشجویان و همکارانش بیش از صد مقاله علمی منتشر کرده اند که درک مدرن از الکلیسم، رفتار ضداجتماعی، بازی، عاطفه، خلاقیت، شایستگی و شخصیت را پیش می برد. او به مدت پنج سال متوالی به عنوان یکی از بهترین اساتید دانشگاه انتاریو نامزد شد و یکی از تنها سه استاد دانشگاهی بود که در کتابچه راهنمای رتبه بندی دوره های دانشجویی زیرزمینی دانشگاه تورنتو به عنوان “تغییر دهنده زندگی” رتبه بندی شد.

در سال 2016، اندکی قبل از انتشار کتاب 12 قانون، چندین سخنرانی، ویدیو و مصاحبه آنلاین دکتر جردن پیترسون در فضای مجازی منتشر شد و او را به عنوان یک روشنفکر و مربی عمومی با شهرتی بین المللی بی سابقه تبدیل کرد. کار، پست‌ها و بحث‌های عمومی او در پلتفرم‌های زیر منتشر شده است:

حضور در رسانه های اجتماعی و اینترنت

  • کانال Jordan Peterson Videos در یوتیوب، سخنرانی های دانشگاهی و عمومی دکتر جردن پیترسون (از جمله یک مجموعه 15 قسمتی بسیار پربیننده درباره کتاب مقدس پیدایش) و گفتگوهای او با متیو مک‌کانهی، اسلاوی ژیژک، کامی پاگلیا، جو روگان، جاناتان هایت، آیان حرسی علی و بیش از صد چهره سرشناس دیگر زمان ما را ارائه می دهد. این کانال 4.5 میلیون مشترک و 300 میلیون بازدید دارد. ویدیوهایی که دیگران از محتوای آنلاین او تهیه کرده اند، یک میلیارد بار مشاهده شده است.
  • پادکست جردن پیترسون، با بیش از 100 اپیزود، نزدیک به یک میلیون شنونده در هر اپیزود و بیش از 55000000 دانلود را جذب کرده است. این پادکست به طور مداوم در رتبه اول در دسته آموزش عالی در iTunes قرار می گیرد (و اغلب ده جایگاه برتر را اشغال می کند) و به طور مداوم در رتبه پنج برتر در دسته آموزش عمومی قرار دارد.
  • وب‌سایت jordanbpeterson.com، وب‌سایت اصلی او، شامل وبلاگ و لیست توصیه‌شده خواندنی‌های او است و روزانه 25000 بازدید را جذب می‌کند که در مجموع بیش از 14000000 بازدید از صفحه تا به امروز داشته است.
  • selfauthoring.com و understandmyself.com، دو سیستم آنلاین پیشرفت شخصی و خودشناسی او به ترتیب، 30000 کاربر در ماه را جذب می کنند و موضوع دو قسمت از برنامه تلویزیونی Dr. Oz (اینجا و اینجا) و سه پادکست (یکی اینجا) بوده اند. اطلاعات بیشتر در مورد این سیستم ها را می توانید در زیر پیدا کنید.
  • اینستاگرام جردن پیترسون 2600000 با دنبال کننده
  • فیسبوک: 1,300,000 دنبال کننده
  • توییتر: 2.1 میلیون دنبال کننده
  • ردیت: 270,000 دنبال کننده
  • کوئورا: 48,000 دنبال کننده / 11,000,000 بازدید پاسخ

دکتر جردن پیترسون در ابتدا در سایت جمع آوری کمک مالی Patreon فعال بود و 10,000 مشترک فعال داشت و دومین خالق با بودجه بالا در سایت، ششمین مشترک‌ترین ارائه دهنده ویدئو و دهمین حساب پاترئون با بیشترین مشترکین بود. او در ژانویه 2019 با ذکر سانسور در حال ظهور در این پلتفرم (به خداحافظی با پاترئون مراجعه کنید) پاترئون را ترک کرد و اکنون خدمات اشتراک و کمک مالی را ایجاد کرده است که می توان از طریق اینجا به آن دسترسی داشت. او در ایجاد سایت جدیدی برای سازندگان به نام ThinkSpot که در حال حاضر در نسخه بتا است (به thinkspot.com مراجعه کنید) مشارکت دارد.

جردن پیترسون

تورها و سخنرانی های جردن پیترسون

تور 12 قانون برای زندگی بیش از 160 شهر را پوشش داد و 500,000 تماشاگر بلیطی را در ایالات متحده، کانادا، استرالیا و اروپا به خود جلب کرد.

سخنرانی های دکتر جردن پیترسون در کلاس درس در مورد اساطیر و روانشناسی دین، بر اساس کتاب نقشه های معنا (نسخه 2016 در اینجا)، به یک سریال تلویزیونی 13 قسمتی محبوب در تلویزیون عمومی کانادا TVO تبدیل شد. مالکوم گلادول در حال تحقیق برای کتاب های خود در مورد روانشناسی با او بحث کرد. نورمن دویج، نویسنده کتاب مغز که خودش را تغییر می دهد، مقدمه ای بر 12 قانون نوشت. و نویسنده پرفروش تریلر گرگ هورویتز از چندین “چیزهای ارزشمند” او به عنوان یک ویژگی طرح در پرفروش ترین کتاب بین المللی خود، Orphan X استفاده کرد.

دکتر جردن پیترسون در بسیاری از پادکست‌ها و برنامه‌های تلویزیونی محبوب، از جمله جو روگان تجربه (شماره 877، شماره 958، شماره 1006)، گزارش روبین (12 قانون برای زندگی: پادزهر آشوب، سخنرانی آزاد، روانشناسی، ضمایر جنسیتی) و بسیاری دیگر ظاهر شده است. او در حال حاضر روی یک دانشگاه آنلاین به نام “آکادمی پترسون” کار می کند.

برنامه های آنلاین جردن پیترسون

دکتر جردن پیترسون به همراه همکارانش، دکتر دانیل ام هیگینز و دکتر رابرت او. پیل، دو برنامه آنلاین نیز تولید کرده اند تا به مردم کمک کنند خود را بهتر بشناسند و عملکرد روانشناختی و عملی خود را بهبود بخشند. آخرین مورد از این برنامه ها، UnderstandMyself، بر اساس کاری که او با دانشجویانش منتشر کرده است، اطلاعات دقیقی در مورد شخصیت افراد به آنها ارائه می دهد. اکنون ده ها هزار نفر پس از تکمیل این برنامه 15 دقیقه ای، خود را بهتر می شناسند. برنامه خودتحلیلی اولیه او، Self Authoring Suite، (که در مجله O: The Oprah Magazine، رادیو CBC و وب سایت ملی NPR معرفی شده است) به بیش از 200000 نفر کمک کرده است تا مشکلات گذشته خود را حل کنند، عیوب شخصیتی خود را اصلاح کنند و فضایل خود را ارتقا دهند و آینده خود را به طور چشمگیری بهبود بخشند. تحقیقاتی که اثربخشی برنامه را مستند می کند را می توان در اینجا و اینجا یافت.

دکتر جردن پیترسون در بسیاری از پادکست‌ها و برنامه‌های تلویزیونی محبوب، از جمله جو روگان تجربه (شماره 877، شماره 958، شماره 1006)، گزارش روبین (12 قانون برای زندگی: پادزهر آشوب، سخنرانی آزاد، روانشناسی، ضمایر جنسیتی) و بسیاری دیگر ظاهر شده است. او در حال حاضر روی یک دانشگاه آنلاین به نام “آکادمی پترسون” کار می کند.

اگه از علاقه‌مندان جردن پیترسون هستید حتما پیشنهاد میکنیم دوره تخصصی کشف شخصیت ایشون رو ببینید (کلیک کنید):

دوره کشف شخصیت جردن پیترسون

آشنایی با کتاب‌های جردن پیترسون

کتاب ۱۲ قانون زندگی (۲۰۱۸)

کتاب ۱۲ قانون زندگی جردن پیترسون

جردن پیترسون پیشنهاد می کند که “خوبی” به سادگی پیشگیری از بدی است و قوانین خوب که رنج غیر ضروری انسان را کاهش می دهند به ما کمک می کنند تا زندگی بهتری داشته باشیم. 12 قانون زندگی در این کتاب بر اساس قانون بنیادی ساخته شده است که هر کدام از ما باید مسئولیت زندگی خود را بر عهده بگیریم. زندگی خود را مرتب کنید و بهترین کار را برای خود، جامعه خود و جهان در کل انجام دهید. تنها در آن صورت است که می توانید حد واقعی توانایی و انعطاف پذیری خود را کشف کنید، در حالی که به بشریت کمک می کنید تا به طور جمعی پیشرفت کند.

قانون شماره 1: وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید

شانه های خود را صاف نگه دارید و راست بایستید.

همه حیوانات، از جمله انسان ها، تحت حاکمیت سلسله مراتب سلطه و واکنش های بیوشیمیایی غیرارادی هستند. به عنوان مثال، خرچنگ ها برای تسلط بر یکدیگر مبارزه می کنند. در طول یک رویارویی، 2 خرچنگ با استفاده از اندازه بدن/چنگال و ترشحات شیمیایی (که نشان دهنده سلامتی، قدرت و خلق و خوی آنهاست) یکدیگر را اندازه می گیرند. خرچنگ های غالب سطح سروتونین بالاتری دارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند، وضعیت بدنی بهتری دارند و می توانند مدت طولانی تری مبارزه کنند. یک خرچنگ آلفا معمولاً بدون اینکه حتی نیاز به مبارزه فیزیکی داشته باشد، “برنده” می شود.

پس از هر رویارویی، مغز خرچنگ تغییر می کند – بازنده از درگیری بیشتر اجتناب می کند، در حالی که برنده اعتماد به نفس و سطح سروتونین بیشتری پیدا می کند. الگوهای مشابه را می توان در سایر گونه های حیوانات نیز یافت – به طور کلی، حیوانات قوی تر غذای بیشتر، “خانه های” بهتر، موقعیت اجتماعی بالاتر، جفت های بهتر و همکاری بیشتر از دیگران دریافت می کنند. این روش طبیعت برای توزیع منابع کمیاب است.

به همین ترتیب، انسان ها نیز یک آشکارساز سلطه در مغز خود دارند. اینکه چگونه وضعیت اجتماعی/اقتصادی خود را درک می کنیم بر رفاه ما تأثیر می گذارد که موقعیت ما را در یک حلقه بازخورد مثبت تقویت می کند.

  • افرادی که عزت نفس بالایی دارند، احساس/انتقال امنیت و اعتماد به نفس می کنند که آنها را جذاب تر و محترم تر می کند. این بهره وری و رفاه آنها را بهبود می بخشد که به نوبه خود درک خود آنها را تقویت می کند. سطح سروتونین بالاتر با انعطاف پذیری بیشتر، شادی، سلامتی، طول عمر، رفتار اجتماعی و رهبری مرتبط است.
  • از سوی دیگر، افرادی که خودبینی پایینی دارند، احساس ناامنی می کنند. آنها بیشتر احتمال دارد که استرس داشته باشند، عصبی و واکنشی باشند. آنها تصمیمات ضعیفی می گیرند، نمی توانند احترام/منابع را به دست آورند که عقده بازنده آنها را تقویت می کند.

به طور خلاصه، درک خود ما بر ارتعاشاتی که برای ایجاد یک حلقه خودتقویت کننده منتقل می کنیم تأثیر می گذارد. اگر به هر دلیلی احساس بازنده می کنید، اولین قدم برای شکستن چرخه منفی اصلاح وضعیت بدنی شماست.

  • قوز نکنید. این شکست و موقعیت پایین را منتقل می کند که باعث می شود دیگران با شما بد رفتار کنند و درک پایین خود شما را تقویت کنند.
  • وضعیت بدنی خود را اصلاح کنید. صاف بایستید، شانه های خود را به عقب فشار دهید، صحبت کنید و تماس چشمی برقرار کنید. این اعتماد به نفس را به خود و دیگران نشان می دهد. احساس بهتری خواهید داشت، دیگران احترام بیشتری به شما نشان خواهند داد و این باعث ایجاد یک چرخه فضیلت می شود. این در مورد ایستادن بلند، روبرو شدن با واقعیت و پذیرفتن مسئولیت برای تبدیل شدن به هر کسی که می توانید باشید است.

قانون شماره 2: از خودتان مراقبت کنید همانطور که از شخص دیگری مراقبت می کنید

“با خودتان مانند کسی رفتار کنید که مسئول کمک به او هستید.”

ما تمایل داریم از حیوانات خانگی خود بهتر از خودمان مراقبت کنیم. وقتی حیوان خانگی مریض است، با دقت دستورالعمل های مراقبتی تجویز شده را دنبال می کنیم. با این حال، وقتی مریض هستیم، از پر کردن/مصرف نسخه های خودداری می کنیم. در کتاب و خلاصه کامل کتاب ما، به این موضوع می پردازیم که چگونه نفرت از خود نقش ایفا می کند و چگونه با آن مقابله کنیم.

قانون شماره 3: خودتان را با افرادی محاصره کنید که بهترین ها را برای شما می خواهند

“با افرادی دوست شوید که بهترین ها را برای شما می خواهند.”

ما میانگین افرادی هستیم که بیشترین وقت را با آنها می گذرانیم. در شرکت اشتباه، ممکن است به جرم یا حتی خودکشی ختم شویم. پس چرا با افرادی می گردیم که ما را پایین می کشند؟ از خلاصه کامل 12 قانون زندگی بیشتر بدانید و بیاموزید که چگونه خود را با افراد مناسب احاطه کنید.

قانون شماره 4: به جای بازی کردن بازی های دیگران، بازی خودتان را بهبود ببخشید

“خودتان را با کسی که دیروز بودید مقایسه کنید، نه کسی که امروز شخص دیگری است.”

در دنیای پرجمعیت و بسیار مرتبط امروزی، همیشه می توانید کسی را پیدا کنید که از شما بهتر است – چه از نظر ظاهری، ثروت، موقعیت یا روابط. صرف نظر از آنچه به دست آورده اید، باز هم ممکن است در مقایسه با دیگران احساس حقارت کنید. خلاصه کامل 12 قانون زندگی ما را بررسی کنید تا بیاموزید که چگونه بازی خود را بهبود بخشید، زندگی خود را به تدریج بهتر کنید و از نظر اساسی دیدگاه خود را تغییر دهید.

قانون شماره 5: به فرزندان خود بیاموزید که از قوانین جامعه پیروی کنند

“به فرزندانتان اجازه ندهید کاری انجام دهند که شما را از آنها بیزار کند.”

کودکان با مهارت های اجتماعی و فرهنگی متولد نمی شوند – آنها باید بیاموزند که جهان چگونه کار می کند و چگونه در جامعه بشری حرکت کنند. والدینی که برای فرزندان خردسال خود مرزهای مشخصی تعیین نمی کنند، در واقع در دراز مدت به آنها آسیب می زنند. برای آشنایی با 5 اصل برای کمک به فرزندانتان تا به افراد محبوب تبدیل شوند، روی خلاصه کامل اینجا کلیک کنید.

قانون شماره 6: قبل از انتقاد از دیگران، خانه خود را مرتب کنید

“قبل از اینکه از جهان انتقاد کنی، خانه خود را به نظم کامل درآور.”

عقب افتادگی ها و رنج در زندگی اجتناب ناپذیر هستند. برخی از افراد با انکار، درماندگی، خشم یا حتی اعمال انتقام جویی (مانند نسل کشی) واکنش نشان می دهند. با این حال، برخی دیگر با سختی ها به طور مثبتی متحول می شوند – آنها با آنچه اتفاق افتاده صلح می کنند و خود را وقف ایجاد تفاوت مثبت می کنند.

قانون شماره 7: روی هدف بالاتر تمرکز کنید، نه رضایت فوری

“دنبال چیزی باشید که معنی دار است (نه آنچه سودمند است).”

ما می توانیم از رنج به عنوان بهانه ای برای زندگی بی دغدغه در لحظه استفاده کنیم، یا می توانیم کاری معنادار برای کم کردن رنج انجام دهیم.

قانون شماره 8: حقیقت شخصی خود را بیابید و آن را زندگی کنید

“حقیقت را بگو – یا حداقل، دروغ نگو.”

همه ما در دروغ گفتن به خود و دیگران گناهکار هستیم. دریابید که چرا دروغ می گوییم، چگونه به دلیل “حقیقت زندگی” گیر می کنیم و یافتن و زندگی کردن حقیقت شخصی خود به چه معناست.

قانون 9: یاد بگیرید که شنونده خوبی باشید

“فرض کنید کسی که به حرفش گوش می دهید ممکن است چیزی را بداند که شما نمی دانید.”

مردم به گوش شنوا نیاز دارند. به عنوان یک شنونده خوب، می توانید در حالی که به دیگران برای حل مشکلات کمک می کنید، یاد بگیرید.

قانون 10: مشکل خود را به طور دقیق تعریف کنید تا قابل مدیریت شود

“در گفتار خود دقیق باشید.”

ما از نگاه کردن عمیق به یک مشکل در امید به اینکه به خودی خود از بین برود، اجتناب می کنیم، اما این فقط باعث می شود که شک ها و عدم اطمینان ها به یک شکست فاجعه بار تبدیل شوند. دریابید که چرا/چگونه از ویژگی خاص برای ایجاد نظم در آشوب استفاده کنید.

قانون 11: بپذیرید که نابرابری وجود دارد

“وقتی بچه ها اسکیت بورد سواری می کنند مزاحم آنها نشوید.”

برخی از پست مدرنیست ها ادعا می کنند که جنسیت کاملاً یک ساختار اجتماعی یا ابزاری برای سرکوب زنان توسط مردان است و سلسله مراتب توسط ثروتمندان برای بهره کشی از فقرا ایجاد می شود. پترسون مخالف است.

قانون 12: برای قدردانی از چیزهای خوب زندگی وقت بگذارید

“وقتی گربه ای را در خیابان دیدید، نوازشش کنید.”

رنج کشیدن اجتناب ناپذیر است و به نظر می رسد که برخی از افراد فقط سرنوشت بدتری در زندگی نسبت به دیگران دارند. دختر خود پترسون از آرتریت روماتوئید نوجوانان رنج می برد و سال ها از درد مزمن رنج می برد. اگر خود را در حال فکر کردن در مورد رنج ظاهراً بی فایده در اطراف خود می بینید، این قانون آخر از 12 قانون زندگی به ما کمک می کند تا چیزها را از منظر متفاوتی ببینیم و بین خوب و بد در زندگی تعادل برقرار کنیم تا زندگی به نظر ارزشمند برسد.

کتاب فراتر از نظم: دوازده قانون دیگر برای زندگی

کتاب فراتر از نظم جردن پیترسون

در کتاب 12 قانون برای زندگی که بیش از 5 میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است، دکتر جردن بی پترسون، اندیشمند عمومی و روانشناس بالینی، پادزهر آشفتگی زندگی ما را ارائه می دهد: حقایق ابدی که به اضطراب های مدرن اعمال می شود. بینش های او به میلیون ها خواننده کمک کرده و در سراسر جهان طنین انداز شده است.

اکنون در این جلد همراه که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، دکتر پترسون فراتر می‌رود و نشان می‌دهد که بخشی از معنای زندگی از رسیدن به قلمرو فراتر از آنچه می‌دانیم و تطبیق با دنیایی در حال تحول ناشی می‌شود. در حالی که ازدیاد هرج و مرج ما را با عدم اطمینان تهدید می کند، ازدیاد نظم منجر به کمبود کنجکاوی و حیات خلاق می شود. بنابراین فراتر از نظم ما را به برقراری تعادل بین دو اصل بنیادی واقعیت – نظم و هرج و مرج – فرا می خواند و معنای عمیقی را که می توان در مسیری که آنها را از هم جدا می کند یافت، آشکار می کند.

دکتر پترسون در دوران بی ثباتی و رنج به ما یادآوری می کند که منابع قدرتی وجود دارد که همه ما می توانیم از آنها استفاده کنیم: بینش هایی که از روانشناسی، فلسفه و بزرگترین افسانه ها و داستان های بشریت گرفته شده است. دکتر پترسون با تکیه بر حقایق به دست آمده از حکمت باستانی و همچنین درس های عمیقا شخصی از زندگی و تمرین بالینی خود، دوازده اصل جدید را ارائه می دهد تا خوانندگان را به سمت زندگی شجاع تر، صادقانه تر و معنی دارتر راهنمایی کند.

دکتر پترسون در مقدمه می نویسد: “امیدوارم که مردم این کتاب را به اندازه ای که مجموعه اول 12 قانون را یافتند، مفید شخصی بیابند. این باعث خرسندی بسیار شده است که بسیاری از مردم گزارش داده اند که از افکار و داستان هایی که من افتخار معرفی و به اشتراک گذاری آنها را داشته ام، قدرت می گیرند.”

نقشه های معنا: معماری باورها

نقشه های معنا جردن پیترسون

جردن پیترسون می‌گوید: “من نوشتن نقشه های معنا را در سال 1985 آغاز کردم. من از فرآیندهای جنگ سرد بسیار ناراحت بودم – از انرژی فراطبیعی مسابقه تسلیحاتی، از نبرد وحشتناک ایدئولوژیک در صحنه جهانی. جنبه های دیگر رفتار و مفهوم سیاسی و اجتماعی نیز به همان اندازه برای من مرموز و ناراحت کننده بود. نمی توانستم بفهمم چه نیروهایی نازی ها، استالینیست ها یا خمرهای سرخ را هدایت می کند. نمی توانستم از تمایل انسان به خشونت ناشی از اعتقاد سر در بیاورم. کابوس های وحشتناک و تکرار شونده ای در مورد نابودی احتمالی جهان داشتم. در نتیجه تصمیم گرفتم خود را وقف کاهش جهل خود کنم. من از آن زمان تاکنون، در حالی که دکترای خود را در دانشگاه مک گیل به پایان می رسانم، در حالی که به عنوان عضو هیئت علمی در هاروارد و دانشگاه تورنتو خدمت می کنم، تلاش کرده ام این کار را انجام دهم.

نمی‌دانستم جستجوی من به کجا خواهد رسید. در طول ده سال و نیم، معنای بسیاری از چیزهایی را که کاملاً از من پنهان مانده بود، درک کردم – چیزهایی که من به احمقانه‌ترین شکل ممکن دور انداخته بودم، انگار که ارزش کمی دارند. به این نتیجه رسیدم که ایدئولوژی‌ها یک ساختار روایی دارند – به عبارت دیگر، آنها داستان هستند – و اینکه ثبات عاطفی افراد به درستی داستان‌های آنها بستگی دارد. به این نتیجه رسیدم که داستان‌ها یک زیرساخت دینی دارند (یا به عبارت دیگر، داستان‌های خوب ساخته شده ماهیت بسیار قانع‌کننده‌ای دارند که به طور طبیعی رفتارها و نگرش‌های دینی را حول محور خود جمع می‌کنند). در نهایت فهمیدم که دنیایی که داستان‌ها آن را توصیف می‌کنند، دنیای عینی نیست، بلکه دنیای ارزش است – و این دنیایی است که ما اول و foremost در آن زندگی می‌کنیم.

همه اینها ممکن است چیزی بسیار دور از مشکل اصلی به نظر برسد، اما این فقط در ظاهر صادق است. من آموخته‌ام که چه چیزی باعث ایجاد ظالم می‌شود و مشارکت در آن روند چه جذابیت می‌تواند داشته باشد. من به این درک رسیده‌ام که داستان‌های ما از چه چیزی محافظت می‌کنند و چرا برای حفظ ثبات آنها هر کاری انجام می‌دهیم. اکنون می‌دانم که چگونه می‌توان اسطوره‌های دینی ما درست باشد و چرا این حقیقت بار سنگین مسئولیت را بر دوش فرد می‌گذارد. اکنون می‌دانم که چرا رد چنین مسئولیتی تضمین می‌کند که ناشناخته چهره‌ای اهریمنی از خود نشان می‌دهد و چرا کسانی که از پتانسیل خود می‌ترسند، هر جا که بتوانند به دنبال انتقام هستند. من آنچه را که می‌خواستم بدانم آموختم – حداقل به اندازه کافی که کابوس‌هایم ناپدید شوند.

امید من این است که انتقال این دانش به کسانی که آن را دریافت می‌کنند کمک کند تا در برابر نیروهای تصرف ایدئولوژیک مقاومت کنند و این در نتیجه به نحوی کوچک به ایجاد صلحی طولانی و آگاهانه کمک کند.”

آشنایی با دوره‌های جردن پیترسون

دوره کشف شخصیت جردن پیترسون

کشف شخصیت یک دوره 8 قسمتی است که توسط دکتر جردن پیترسون تدریس می شود. در مجموع، این دوره شامل حدود 5 ساعت ویدیو می باشد که دکتر پیترسون را در مقابل یک جمع کوچک در جایی در یک ساختمان صنعتی قدیمی اما بازسازی شده نشان می دهد. کل مجموعه مینیمالیستی و مدرن است. دکتر پیترسون در کت و شلوار سه تکه آبی خود حرفه ای و شیک به نظر می رسد و هیچ ارائه پاورپوینتی توجه را از او و حرف هایش منحرف نمی کند.

او مانند معمول از کل صحنه با حالات چهره و حرکات قدرتمند استفاده می کند تا مدول ها را به یک تجربه زنده و قابل درک تبدیل کند. حتی اگر موضوعی که در مورد آن صحبت می کند نسبتاً پیچیده باشد. اما به عنوان یک استاد با دهه ها تجربه در تدریس و سخنرانی، پنج ساعت کشف شخصیت برای هر کسی که علاقه مند است، آسان و قابل پیگیری است.

نظرات شخصی

من شخصا این دوره را گذرانده ام و می توانم بگویم که بسیار آموزنده و مفید بود. دکتر پیترسون مدل پنج ویژگی بزرگ شخصیت را به روشی بسیار روشن و جذاب توضیح می دهد. او همچنین بینش های ارزشمندی در مورد چگونگی استفاده از این دانش برای بهبود زندگی خود و دیگران ارائه می دهد.

اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد شخصیت خود و دیگران هستید، این دوره را به شدت توصیه می کنم.

خبر خوب اینکه میتونید همین الان در دوره کشف شخصیت جردن پیترسون ثبت‌نام کنید و آموزشهای ایشون رو با زیرنویس فارسی از سایت طریقت تسلیم مشاهده کنید

برای دریافت دوره کشف شخصیت جردن پیترسون (کلیک کنید):

دوره کشف شخصیت جردن پیترسون

سوالات متداول:

۱. جردن پیترسون متولد چه تاریخی است؟

جردن پیترسون در تاریخ 12 ژوئن 1962 متولد شده است

۲. جردن پیترسون متولد چه کشوری است؟

جردن پیترسون در کشور کانادا، شهر ادمونتون متولد شده است

۳. جردن پیترسون چند فرزند دارد؟

دکتر جردن پیترسون، دو فرزند دارد. فرزندان او میکایلا و جولیان نام دارند.
میکایلا، دختر بزرگتر دکتر پیترسون، خود به یک شخصیت رسانه‌ای تبدیل شده است. او در زمینه سبک زندگی و رژیم غذایی فعالیت می‌کند و در شبکه‌های اجتماعی طرفداران زیادی دارد.
جولیان، پسر دکتر پیترسون، کمتر در انظار عمومی ظاهر می‌شود. با این حال، گاهی در کنار پدرش در برنامه‌های مختلف حضور پیدا می‌کند.

۴. جردن پیترسون به چه زبان‌هایی صحبت می‌کند؟

با توجه به اینکه جردن پیترسون در کشورهای مختلف سخنرانی می‌کند، این سوال پیش می‌آید که او به چه زبان‌هایی تسلط دارد.
تا جایی که می‌دانیم، پیترسون به زبان انگلیسی که زبان مادری‌اش است، به طور روان و فصیح صحبت می‌کند. او در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود عمدتاً از این زبان استفاده می‌کند.
با این حال، اطلاعات دقیقی در مورد تسلط او بر زبان‌های دیگر در دسترس نیست. با توجه به پیشینه آکادمیک و فعالیت‌های بین‌المللی او، احتمال دارد که با برخی زبان‌های دیگر نیز آشنایی داشته باشد، اما این موضوع به طور رسمی تأیید نشده است.

۵. جردن پیترسون چگونه به شهرت رسید و چه عواملی در موفقیت او نقش داشتند؟

جردن پیترسون، روانشناس و استاد دانشگاه کانادایی، مسیر جالبی را برای رسیدن به شهرت طی کرد. او با ترکیبی از دانش علمی، مهارت‌های ارتباطی و زمان‌بندی مناسب به چهره‌ای شناخته شده در سطح جهانی تبدیل شد.
یکی از عوامل کلیدی در موفقیت پیترسون، توانایی او در ارائه مفاهیم پیچیده روانشناسی به زبانی ساده و قابل فهم برای عموم بود. او با استفاده از مثال‌های ملموس و داستان‌های جذاب، مخاطبان زیادی را جذب کرد.
علاوه بر این، حضور فعال پیترسون در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های آنلاین نقش مهمی در گسترش شهرت او داشت. او با ایجاد محتوای منظم در یوتیوب و پادکست، ارتباط مستقیمی با مخاطبان خود برقرار کرد.
البته نباید فراموش کرد که برخی از مواضع جنجالی پیترسون نیز در افزایش شهرت او تأثیرگذار بودند. اگرچه این مواضع باعث انتقادهایی شدند، اما در عین حال توجه رسانه‌ها را به او جلب کردند.
در نهایت، تخصص علمی پیترسون در زمینه روانشناسی و توانایی او در ارتباط این دان

۶. آیا نظرات جنجالی پیترسون درباره مسائل اجتماعی و سیاسی تأثیری بر اعتبار علمی او داشته است؟

پیترسون در سال‌های اخیر به دلیل اظهارنظرهای جنجالی‌اش در مورد مسائل اجتماعی و سیاسی، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این موضوع باعث شده تا برخی از منتقدان، اعتبار علمی او را زیر سؤال ببرند. اما آیا واقعاً این نظرات تأثیری بر جایگاه علمی او داشته است؟
باید توجه داشت که پیترسون در حوزه تخصصی خود، یعنی روانشناسی، همچنان به عنوان یک محقق و استاد دانشگاه شناخته می‌شود. مقالات علمی او در مجلات معتبر به چاپ می‌رسند و کتاب‌هایش در حوزه روانشناسی مورد استقبال قرار می‌گیرند.
با این حال، نمی‌توان انکار کرد که اظهارنظرهای او در زمینه‌های غیرتخصصی، باعث ایجاد تردیدهایی در مورد بی‌طرفی علمی او شده است. برخی معتقدند که این نظرات می‌تواند بر نحوه تفسیر او از داده‌های علمی تأثیر بگذارد.
در نهایت، می‌توان گفت که اگرچه نظرات جنجالی پیترسون ممکن است بر نحوه درک عمومی از او تأثیر گذاشته باشد، اما در محافل علمی، کار او همچنان بر اساس معیارهای آکادمیک مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با این وجود، این موضوع همچنان محل بحث و گفتگو در جامعه علمی است.

۷. دیدگاه‌های پیترسون درباره نقش‌های جنسیتی و فمینیسم چیست و چرا این دیدگاه‌ها بحث‌برانگیز شده‌اند؟

جردن پیترسون، روانشناس و استاد دانشگاه کانادایی، دیدگاه‌های جنجالی‌ای درباره نقش‌های جنسیتی و فمینیسم دارد که توجه زیادی را به خود جلب کرده است. او معتقد است تفاوت‌های بیولوژیکی بین زنان و مردان نقش مهمی در شکل‌گیری رفتارها و ترجیحات آنها دارد.
پیترسون استدلال می‌کند که تلاش برای از بین بردن کامل تفاوت‌های جنسیتی، که به زعم او هدف برخی جریان‌های فمینیستی است، نه تنها غیرممکن بلکه مضر است. او بر این باور است که نقش‌های سنتی جنسیتی ریشه در واقعیت‌های زیستی و روانشناختی دارند.
این دیدگاه‌ها به شدت مورد انتقاد فمینیست‌ها و برخی دانشگاهیان قرار گرفته است. منتقدان معتقدند نظرات پیترسون کلیشه‌های جنسیتی را تقویت می‌کند و پیشرفت‌های حاصل شده در برابری جنسیتی را نادیده می‌گیرد.
بحث‌برانگیز بودن دیدگاه‌های پیترسون از آنجا ناشی می‌شود که او مفاهیم پیچیده‌ای مانند هویت جنسیتی و نابرابری‌های اجتماعی را به شیوه‌ای ساده‌انگارانه توضیح می‌دهد. این رویکرد، گرچه برای برخی جذاب است، اما از نظر بسیاری دیگر، پیچیدگی‌های واقعی این موضوعات را نادیده می‌گیرد.
در نهایت، دیدگاه‌های پیترسون بحث‌های مهمی را درباره نقش جنسیت در جامعه برانگیخته است. این مباحث، صرف نظر از موافقت یا مخالفت با نظرات او، به گفتگوهای عمیق‌تر درباره برابری جنسیتی و نقش‌های اجتماعی کمک کرده‌اند.

منبع:

وب‌سایت جردن پیترسون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *