مدیریت وسواس فکری در زندگی شغلی: راهکارهای موفقیت در محیط کاری

وسواس فکری

زندگی با وسواس فکری (OCD) می تواند چالش برانگیز باشد و محل کار نیز از این قاعده مستثنی نیست. اما با استراتژی‌ها و حمایت‌های مناسب، می‌توان در محیط کار موفق شد و در عین حال علائم OCD خود را مدیریت کرد. در اینجا چند نکته برای کمک به شما در انجام این کار وجود دارد:

اختلال وسواس فکری-اجباری (OCD) یک اختلال روانی است که با افکار مداوم، مزاحم (وسواس) و رفتارهای تکراری و اجباری مشخص می شود. افراد مبتلا به وسواس فکری اغلب در مورد یک موضوع خاص، مانند تمیزی، ایمنی، قوانین یا نگرانی در مورد آسیب رساندن به دیگران، اضطراب شدید دارند.

1. انتظار موارد غیر منتظره را داشته باشید:

علائم وسواس فکری می تواند در هر زمان یا هر مکان ظاهر شود. برای موارد غیر منتظره آماده باشید و بدانید که در صورت نیاز استراحت کردن میتواند برای شما خوب باشد. یکی از راه های مقابله با علائم وسواس فکری این است که برنامه ریزی کنید. اگر می دانید که در چه شرایطی وسواس فکری شما تشدید می شود، می توانید برای آنها راه حل هایی پیدا کنید.

به عنوان مثال، اگر وسواس فکری شما در جمع های بزرگ بدتر می شود، می توانید قبل از رفتن به یک مهمانی یا یک جلسه، تمرینات تنفس یا آرامش بخش را انجام دهید. همچنین می توانید با یک دوست یا یک همراه خود راحت تر بشوید. در صورتی که هنگام رانندگی کردن وسواس فکریتان بیشتر میشود، می توانید گوش دادن به موسیقی آرامش بخش یا پادکست های جالب را امتحان کنید. همچنین می توانید از خودروهای عمومی استفاده کنید یا با کسی سوار شوید. این راه حل ها ممکن است برای همه جواب ندهند، اما شما می توانید با تجربه و خطا، ببینید کدام یک برای شما مناسب تر است. مهم این است که خودتان را نسبت به علائم وسواس فکری سرزنش نکنید و به خودتان فضای لازم برای بهبود دهید.

2. خودمراقبتی کلید کنترل وسواس فکری است:

یافتن راه های سالم برای مقابله با علائم وسواس فکری می تواند تفاوت بزرگی در زندگی کاری شما ایجاد کند. خوب غذا خوردن، ورزش منظم و تمرین تکنیک های آرام سازی می تواند به پایین نگه داشتن سطح استرس شما کمک کند.

بخوانید! سه راه برای افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه کاری

3. یک برنامه اقدام برای وسواس خود ایجاد کنید:

برنامه ای برای نحوه مدیریت علائم خود در محل کار تنظیم کنید. این می تواند شامل مواردی مانند تعیین اهداف واقع بینانه، توسعه درکی از محرک های خود و ارائه استراتژی هایی برای مقابله با افکار یا وسواس های دشوار باشد.

4. اهمیت حفظ تعادل در وسواس فکری:

برای متمرکز ماندن، مطمئن شوید که در طول روز به طور منظم استراحت می کنید و تعادل سالمی بین کار و استراحت دارید. انجام کاری که در این وقفه ها از آن لذت می برید می تواند به شما کمک کند در صورت نیاز روی کار متمرکز بمانید.

5. پشتیبانی دریافت کنید:

اطلاع دادن به کارفرما از وضعیت شما می تواند ترسناک باشد، اما داشتن حمایت مناسب می تواند تفاوت را در مدیریت علائم شما در محل کار ایجاد کند. با همکارانی که تجربه شما را درک می‌کنند ارتباط برقرار کنید، همچنین می توانید در محل کار به دنبال منابعی باشید که به شما در موفقیت در هنگام زندگی با وسواس فکری کمک کند.

6. درخواست انجام وظایف سازگار با شرایطتان

اگر برخی وظایف باعث تشدید علائم وسواسی شما می‌شود، درخواست کنید که وظایف دیگری به شما محول شود. به عنوان مثال، اگر وظایفی مانند تمیز کردن اتاق کنفرانس یا سازماندهی انبار اسناد، باعث بروز وسواس‌های شما در مورد نظم و تمیزی می‌شود، درخواست کنید تا جایگزینی برای این کارها پیدا شود و وظایف دیگری که کمتر محرک وسواسی شما هستند، به شما محول شود. همچنین می‌توانید با مدیر خود صحبت کنید تا ساعات کاری شما طوری تنظیم شود که کمتر در معرض موقعیت‌های استرس‌زا برای وسواس فکری شما باشید. تطابق شرایط کاری با نیازهای شما، می‌تواند به کنترل بهتر وسواس‌ها در محیط کار کمک شایانی کند.

7. تمرکز بر لحظه حاضر

تمرین ذهن آگاهی و زندگی در لحظه می‌تواند اضطراب ناشی از وسواس‌ها را کاهش دهد. تکنیک‌های ذهن آگاهی مانند تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا، با تمرکز بر زمان حال و آگاهی از افکار و احساسات، به شما کمک می‌کند تا کمتر درگیر وسواس‌ها شوید. می‌توانید در طول روز لحظه‌هایی را به تمرین ذهن آگاهی اختصاص دهید تا بتوانید هنگام بروز وسواس، به جای درگیر شدن با آن، توجه خود را به لحظه اکنون معطوف کنید. همچنین می‌توانید با انجام تمرینات ذهن آگاهی در خانه، ذهنتان را برای تمرکز بر لحظه حاضر در محل کار آماده کنید.

منابع مرتبط:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *